Reisebrev

Fra resten av verden
Forum rules
Maggan
Molde 1742

Re: Reisebrev

Postby Maggan » 14 Apr 2014, 15:10

Image
Skikkelig klientell som selv Fotikken ville vært misunnelig på!

Fantastisk :lol:
Når urett blir rett, blir motstand en plikt

blueboy

Postby blueboy » 29 May 2014, 17:11

Lechia Gdansk - Wisła Kraków 28.05.2014

Det her blir kanskje ikke mye til reisebrev, men heller en oppsummering av matchen. Dette er vennskapsklubber. Bortefansen står med hjemmefansen og Wisła skjerf og Lechia gikk om hverandre også på langside. Ingen tegn til noe som helst bråk (naturlig nok) før og etter match.

Ikke hver dag man hører to klubber synge sammen. Det gikk mye i rop/sang ala Wisła Lechia og motsatt. Lechia spiller på det som var EM arena i 2012. Den største i Ekstraklasa. Vanskelig å si hvor mange som var på stadion. Vil tippe ca samme som forrige hjemmekamp ca 16.000. Mulig litt mindre. Stadion tar ca 45.000. Men det var ett trykk uten like. Hvordan det er med fullsatt stadion kan man bare lure på. Det var ingen tifo, ingen pyro, hopping og lite balaclavas å se. Det gikk i konstant tromming og synging i 90 minutter. Så en kar som hadde Lechia Gdansk og noe om Norway på ryggen. Med norsk flagg og Lechia logo. Ingen tvil som at mange fra Gdansk jobber i Norge.
Billetten på midten av langside koster 90kr. De dyreste koster ca 110kr i øverste kategori (Poznan, Warszawa etc). Ølen 20kr. Kampen endte forøvrig 2-2 etter at Lechia fikk staffe i 90. min. Ett poeng er ikke nok for å kunne ha en mulighet til Europa League kvalik da det kun gjenstår en match.

Bildet er fra Facebook da det er bedre og jeg sjelden tar bilder

Image

muldvarpen

Postby muldvarpen » 21 Oct 2014, 20:10

Kraków derby 28.9
Cracovia Kraków - Wisła Kraków.
Et derby som virkelig er vært å få med seg ! Cracovia er en knøtt liten klubb med en stadion som ikke tar mere enn rundt 14.000 mennesker. Selvom det var Kraków derby, var det ikke utsolgt. Men stemningen var helt sjuk fra Cracovia fansen!
Ikke mye og melde om fra Wisła fansen, dem var mest opptatt av å krangle med politiet og bli sprayet ned med pepperspray. Enn av å skape skikkelig stemning. Ingen flagg eller lignende på borteseksjonen.
eneste som var av pyro var at dem kastet bangers på hverandre ca vært 2 minutt, utrolig hvor fort man venner seg til at det smeller som hagleskudd hele tiden:p
politiet stilte i hopetall !
Tipper rundt en 200 stk rundt området der bortefansen befant seg. Etter kampen sto vannbiler parkert på utsiden av stadion.
blei kun solgt alkoholfritt øl pga høyrisiko kamp.

Biletten kostet kun 60 norske kroner for en jævlig bra plass i 2 etasjen på den ene langsiden.
Du må ha med deg pass, eller annet gyldig EU legitimasjon for å registrere deg for og kjøpe bilett. Dette tar bare 4 minutter :)

En liten artig detalj!
Rett til høyre for bortefansen, bak mål. Har Cracovia lagd en liten lekeplass for de aller minste med sklier og lignende.
Screenshot_2014-10-21-18-44-20-1.png
Mobilen har kræsja siden jeg var på kamp, så det eneste bildet jeg har er en screenshot av det jeg la ut på insta :p
IMG_25258174007335.jpeg
Fine plakater som hengt opp rundt forbi på utsiden av stadion

Baddas
BGG

Postby Baddas » 02 Dec 2014, 22:36

BGG med tur til Budapest og en liten tur innom Slovakia for å se Slovan Bratislava vs Young Boys Bern:
http://www.bgg08.com/index.php/8-news/4 ... l-budapest

Image

Vivebo2

Postby Vivebo2 » 03 Dec 2014, 16:20

Har du reisebrev fra Mjøndalen-Brann også?

Baddas
BGG

Postby Baddas » 03 Dec 2014, 17:34

Vivebo2 wrote:Har du reisebrev fra Mjøndalen-Brann også?

Kommer seinere. Må bare manne meg opp til å skrive om den turen.

NorgesEldste

Crvena zvezda-Real Madrid (basket)

Postby NorgesEldste » 08 Jan 2015, 16:29

Crvena zvezda-Real Madrid (basketball) Final 16 Euro league 02.01.2015

Jeg har vært mye i Beograd de siste årene. Først ved en tilfeldighet, så for å se fotball, og etter hvert for å møte venner (og heller se fotball om det passer å kombinere det).

I år ble det nyttårstur til Serbia og det skulle passe seg sånn at det var basketkamp mellom Zvezda og Real Madrid under oppholdet. Nå er ikke jeg noen basketekspert, men Euro league tilsvarer fotballens Champions league, og final 16 er det beste Zvezda har klart å oppnå på lenge. Derfor var dette den største kampen på mange år for klubben, og forventningene var store. Tradisjonelt sett er det Partizan som har vært best i basket, men etter at nye penger har kommet til har visst dette snudd etter hva jeg har skjønt.

Kapasiteten i hallen er noe omdiskutert da Delije hevder at de var over 24 000 i hallen i fjor. Men kritiske røster (Partizan) mener det bare er plass til rundt 20 000. Uansett så ble kampen utsolgt på to timer, så stinn brakke i en stor hall var det uansett.

Basket er litt annerledes supportermessig enn fotball på den måten at det er mer for "allmennheten". Det at det er innendørs i en moderne hall med kameraer og røntgenscannere ved inngangen gjør at det er mindre fare for bråk. Dette er en av grunnene til at flere har lyst til å komme og se på. I tillegg er det sportslige nivået høyere i europeisk sammenheng hvis man sammenligner med fotball. I tillegg er basket en svært populær sport i Serbia, og jeg må si at jeg begynner å skjønne hvorfor.

Selv om det er mye vanlige folk også i hallen så stiller mange av de samme som er på fotballkampene opp på basket også (store kamper i alle fall).

På kampdagen møtte vi noen av de jeg kjenner i en bydel 15 minutter utenfor senturm. De er en gjeng på 20-30 stykker med et aldersnitt oppi 20-årene som reiser på det meste av fotball, borte og hjemme. Jeg har etter hvert blitt godt kjent med et par av de, og i tillegg har jeg sett de fleste av dem flere ganger de siste årene, så det er alltid en hyggelig affære. I dag var det 10-12 stykker som skulle på kampen og vi satt på med dem til hallen.

Stemning var enorm før kampen og dette så dessverre ut til å sette hjemmelagets spillere ut av spill. Det ble mye stang ut og straffebommer. Derfor havnet de en del poeng bak i 1. periode. I 2. periode tettet Zvezda forspranget og stemningen ble helt vill. 20 000 innendørs når alle lar seg engasjere av spillet er nesten uslåelig. I 3. periode tettet Zvezda igjen og tok faktisk ledelsen, og da nådde stemningen igjen uante høyder. Men i siste del av kampen rykket Real i fra og stillingen ble til slutt 72-79. Dermed sank også stemningen.

Jeg er nesten nybegynner på basket, men jeg synes det var veldig moro å være på denne kampen. Stemningen påvirkes mye av spillet, og det er veldig engasjerende. Derfor tar også stemningen helt av noen ganger. Umulig å sammenligne med de fire derbyene jeg har vært på i Beograd stemningsmessig siden det blir helt andre omgivelser med en moderne hall kontra en sliten stadion. Men uansett var jeg glad at jeg fikk med meg denne kampen!

Delije bruker meg bekjent ikke pyro i denne hallen. Og ellers var det heller ikke noen store hendelser å melde om. Litt temperament fra tribunen som medførte litt kasting midt i kampen da dommeren gjorde seg upopulær flere ganger på rad, men dette stoppet fort opp. En ting som dog var litt spesiell var at et flagg/banner for Marko Ivkovic (kan sees til venstre på siste bilde) som ble drept i Istanbul i november revnet i to. Banneret hang ned fra 2. etasje og noen karer som sto på nederste plan fikk sin sikt hindret fordi banneret hang over dem. Et stykke ut i kampen forsøkte disse å dra banneret bak seg slik at de fikk se, og dette endte med at banneret revnet. Dette vekket naturligvis sterke følelser og en del folk strømmet til for å finne de skyldige. Politiet kom inn og fikk roet ting ned, og det kan virke som om de som hadde gjort dette enten ble kastet ut (kanskje for sitt eget beste) eller flyttet seg selv. De fleste som hadde stått på det lille feltet hvor det skjedde var i alle fall borte senere i kampen.
Attachments
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

muldvarpen

Postby muldvarpen » 26 Apr 2015, 05:23

Slenger ut noen bilder fra diverse kamper jeg har vært på de siste månedene.

New York Redbulls - San Jose Earthquakes 17.4-15
Screenshot_2015-04-26-03-54-57-1.png

Wisła - Cracovia 22.3-15
Screenshot_2015-04-26-03-54-29-1.png
Wisła Krakow

Screenshot_2015-04-26-03-54-38-1.png
Cracovia Krakow

Treningskamp. Sparta Praha - Dukla (Slovakia) 14.2-15
20150214_150421.jpg
Er enormt anlegg. 9 svære fotballbaner. Parkeringsplass og "klubbhus" innafor tribunene
20150214_141440.jpg
Sparta Praha

Wisła Krakow - Lech Poznan 07.12-14
20141207_194530.jpg
Wisła Krakow
20141207_192630.jpg
Lech Poznan
20141207_193349.jpg
Lech Poznan
20141207_193259.jpg
Lech Poznan

muldvarpen