Tifo-tips

Norsk tribunekultur
Forum rules
HeiaHodd

Tifo-tips

Postby HeiaHodd » 14 Nov 2012, 15:15

På det forrige forumet var der en tråd med tifo-tips. Der ble det diskutert blant annet om Ultrasshop.com var til å stole på og deres kvalitet på teleskopstenger. Vi har nå handlet flagg-stoff og teleskopstenger med dem. Vet ikke om han som bestilte hos oss bestilte feil eller hva, men han sier han ikke gjorde det. Vi fikk i vertfall Viking-blått stoff (mørkeblått). Teleskopstanga (merket: Konger) knakk på første "luftetur".

Noe annet jeg lurer på: Jeg så bilder fra den seneste derbykampen mellom VIF og LSK. Klanen sin OH var, så vidt jeg kunne se laget av plast, mens Kanari-Fansen sin var laget av stoff. Fordeler/ulemper med med plast/stoff?
Hva slags maling er best å bruke på plast og hvilken er best til stoff? Blir delene limt sammen eller sydd sammen?

Heia Hødd!! :)

UltraFo
Ultras Felt C

Re: Tifo-tips

Postby UltraFo » 14 Nov 2012, 15:30

Kan bare svare ang tifo fra oss. Vi kjøpte (såvidt jeg vet) alt fra tifo.it. også stengene på storflaggene selvom de ikke er nye.
Vi foretrekker stoff når vi lager såpass stor oh. Vi syr det samme og bruker ett godkjent "flammesikkert" stoff som gjør tifoen lettere å få godkjent av enga og sikkerheten.
Selv fortrekker jeg stoff både å jobbe med og male på. Men det er nok mer en smak sak.
Ultras Felt C 2005 - 2014

Sjanten
Ikaros

Postby Sjanten » 14 Nov 2012, 16:30

Vi bruker også stoff fra tifo.it. Mulig det kan se ut som plast grunnet våt duk, men det er det altså ikke.

Når det gjelder maling bruker vi vannmaling. Og vi syr tifoene da dette er billigst. Har du dårlig tid er det også mulig å bruke gaffatape, men det blir naturligvis en del dyrere.

HeiaHodd

Postby HeiaHodd » 14 Nov 2012, 17:31

Takker for hurtig og utfyllende svar. :)

Vi kjøpte også stengre fra tifo.it for en del år tilbake og de har holdt ganske lenge. De kortest røk etter noen år. De lange har vart en del år lenger.

Er stoffet de selger på tifo.it "flammesikkert"? Vi har tidligere brukt plast til OH og Bengalack maling. Denne malinga flasser litt av, men ikke mer enn at vi klarer å gjennomføre tifoen. Husker du navn på vannmalinga (vannbasert) dere bruker? Feks Jotun sine: Jotaplast, Waterfine eller lignende? Lady Interiør Finish?

Maartmann

Postby Maartmann » 14 Nov 2012, 18:56

All vannbasert interiørmaling funker. Bruk det billigste du finner.

Kudos til dere om dere gidder å sy, for oss andre funker gaffateip mer enn godt nok. Den fra Clas Ohlson smaker karamell.
Lynlegende

shadwell

Postby shadwell » 14 Nov 2012, 19:01

billigste plastmaling funker. jotaplast, bindoplast etc.
Rosenborg

Posse
Tribunenorge

Postby Posse » 14 Nov 2012, 19:12

Vi har brukt Bindoplast lenge, den har fungert fint. Vi har tidligere hatt røde megaflaggstenger fra Tifo.it, men sist gang vi bestilte fikk vi noen som var sorte. De har vist seg å være av en del dårligere kvalitet, og spesielt toppen av skjøtene mellom leddene (der glassfiberen tvinges sammen og holdes av friksjonen) brister og fliser seg opp, noe som resulterer i at stengene er nær sagt umulig å slå sammen uten å risikere NM-gull i stavsprang. Vi syr nær sagt alt selv siden flere besitter enten symaskin eller mødre med symaskin, og vi har også tilgang på en industrisymaskin for å sy de store lengdene for de som tør risikere fingrene sine. Vi har brukt dekkplast til gjennomlysing en gang, men silkestoffet fra Tifo.it er bedre i mine øyne.

Etter hva jeg har hørt er silkestoffet fra Tifo.it "flammehemmende", at det altså trekker seg veldig sammen før det smelter og blir så varmt at det brenner (uten at jeg vet om det i det hele tatt kan brenne av seg selv). Det har vi erfart noen ganger.

Ibsen

Postby Ibsen » 14 Nov 2012, 21:40

Noen som har tips angående sying av flagg?
har store problemer med undertråden........

På oh, fungerer også Limpistol enkelt og jobbe med å jobben er gjort veldig fort.
Stolt i sort og hvitt!

shadwell

Postby shadwell » 15 Nov 2012, 01:41

Du får søke et designfag på vgs når den tid kommer så lærer du sånt.
Rosenborg

HeiaHodd

Postby HeiaHodd » 15 Nov 2012, 12:57

Takker for gode svar her inne.

Vi har også hatt de røde stengrene fra Tifo.it. Både 4.5m og 6.5m. De korte varte bare noen sesonger, mens de lange har vart veldig lenge. På de korte hadde vi samme problemet som du beskriver. En fra Tornekrattet sa de også hadde samme problemet med de korte stengrene fra Tifo.it. Stengrene fra Ultrasshop.com knakk første gang vi prøvde de. Noen som vet om silkestoffet fra Ultrasshop.com er flammesikkert? Noen måte vi kan finne ut om stoffet vårt er flammesikkert?

Return to “Tribunekultur”