Lovlig vs ulovlig pyro

Norsk tribunekultur
Forum rules
SharpX

Re: Lovlig vs ulovlig pyro

Postby SharpX » 22 Oct 2014, 02:58

Man pyrer vel ikke for brannvesenet, politiet eller sikkerhetssjefen i klubben?
Så for min del er ikke det så farlig at noen av disse vet om det på forhånd.

For fremtiden håper jeg at alle får en ordning som Brann har i dag, men også uten tidsbegrensning og selvfølgelig på bortebane også.
Sistnevnet er jo litt mer problematisk som også Posse skriver.

Ellers syns jeg Baddas oppsummerer det fint.

Kosmos

Postby Kosmos » 22 Oct 2014, 10:45

SharpX wrote:Man pyrer vel ikke for brannvesenet, politiet eller sikkerhetssjefen i klubben?
Så for min del er ikke det så farlig at noen av disse vet om det på forhånd.

For fremtiden håper jeg at alle får en ordning som Brann har i dag, men også uten tidsbegrensning og selvfølgelig på bortebane også.
Sistnevnet er jo litt mer problematisk som også Posse skriver.

Ellers syns jeg Baddas oppsummerer det fint.

Følger deg og Baddas. Når GU fyrte nå på søndag, var det svært få som visste dette. At folk ser at det skal skje noe i minuttene før lagene kommer på banen, tror jeg bare folk synes er spennende.

Tommel til Posse og de som jobber hardt for at man kan få dette lovlig. Jeg tror de fleste på stadion setter pris på jobben supporterne gjør og det er vel derfor man gjør det?

Sjanten
Ikaros

Postby Sjanten » 23 Oct 2014, 00:10

Argumentasjonen om at Stabæk og Brann har dårlig variasjon i sine show er vel egentlig helt irrelevant i denne tråden. Jeg skjønner at lovlig pyro kan skape inflasjon i pyroshow, men hvordan enkelte grupper ønsker å løse det får være opp til dem. Ellers er jeg selvsagt helt enig i at variasjon er viktig. Man kjører ikke en tifo to ganger, og bør heller ikke gjøre det samme med pyroshows.

Men tilbake til det tråden handler om. Et av problemene med legalisering av pyro slik jeg ser det er rett og slett at det tar bort mye av spenningen med å fyre. Det høres kanskje banalt ut, men i mange år har ulovlig pyro vært en måte å vise at en ultrasgruppe har baller og gjennomføringsevne, og dermed vært en måte å høste respekt og kred i likesinnede miljøer. Det er ikke mye kred i et show som er godkjent av NFF og offentlige instanser.

På en annen side er det temmelig hyklersk å trykke opp "legalize pyro"-stickers, når du egentlig ikke mener det. Vi møter oss vel selv litt i døra her for å være helt ærlig.

Jeg har vel uansett ikke helt tro på at ordningen kan bli "god nok". Tidsbegrensninger og pyronekt på bortebaner er deal breakers. Pyro er et fantastisk verktøy for å forsterke svingningene er nerven i en kamp, men da MÅ det være rom for spontanitet, og begge lags supportere må få konkurrere på like premisser. Å begrense pyrobruk til supporterfeltene har jeg vel egentlig ikke noe problem med, og jeg forstår, og kan til en viss grad akseptere, at bangers og raketter aldri kan bli legalisert.

Jeg har sagt i flere år, og står for det fortsatt, at det er sanksjonsreglementet det er noe feil med. Det er helt på trynet at klubbene skal straffes for pyro. De er en uskyldig tredjepart, og får ikke gjort en dritt fra eller til. Straffene er tatt helt ut av proporsjoner i forhold til alvorligheten av regelbruddet. Skal man straffe noen, så gå på enkeltpersonene som blusser, og gi dem en kort utestengelse, ikke bøter og annet svineri.

Dette til tross er jeg likevel nysgjerrig. Jeg vil se hvor langt vi klarer å strekke legaliseringen, og samtidig benytte anledningen til å "normalisere" bruken av pyro. Det er viktig å få fram at pyro kan gjøres i relativt kontrollerte former og uten personskader. Det tror jeg vi alle er tjent med, da det helt sikkert vil øke oppslutningen rundt pyrosaken og ultraskulturen ytterligere.

Så får vi håpe NFF ikke leser denne tråden og mister trua på hele opplegget. ;)

HE1895
1895

Postby HE1895 » 01 Dec 2014, 21:48

La den her.

Posse om pyroteknikk:

"Så har legal pyroteknik mottagits i Norge: ”Det är mycket säkrare”

http://www.fotbollskanalen.se/video/3021220/sa-har-legal-pyroteknik-mottagits-i-norge-det-ar-mycket-sakrare/

Posse
Tribunenorge

Postby Posse » 02 Dec 2014, 10:57

Kan bare føye til at svenskene nå går bort fra det å straffe klubbene, hvis de har gjort det som "er naturlig å forvente av dem" for å forhindre pyro. Det skulle jo være et prinsipp som er overførbart til Norge, samtidig tror jeg ikke klubbene selv egentlig ønsker det selv per i dag. Sålenge ingen av dem opplever en jevn strøm av bøter de ikke klarer å stoppe, liksom...

Return to “Tribunekultur”