Fotball skal spilles i helgen

Norsk tribunekultur
Forum rules
Posse
Tribunenorge

Fotball skal spilles i helgen

Postby Posse » 14 Feb 2013, 17:14

Fra Fotball skal spilles i helgen-siden sprer dette seg i dag:

Viktig info til alle supportere og supporterklubber i Adeccoligaen - og alle som mener at fotball skal spilles i helgen:

I en artikkel i Asker og Bærums Budstikke, publisert for betalende brukere 12.02.2013, uttalte Kristian Oma i C More Sport at tirsdager er en dag de vurderer sterkt som sendedag for deres kamper i Adeccoligaen.

De to aktørene som NTF har solgt norsk fotball til, TV2 og C More, har førsterett til å velge sine kamper annenhver runde. TV2 velger som kjent å sende sine kamper på mandager, til stor frustrasjon for alle supporterne som nå ikke får reist på kamp for å følge laget sitt. Årsakene til dette har vi redegjort for mange ganger. Nå risikerer førstedivisjonsklubbene altså at kamper også skal spilles tirsdager, dersom C More velger dette. Det er en EKSTREMT uheldig situasjon, og supporterne må nå gjøre alt vi kan for å begrense skadene NTF påfører norsk supporterkultur. Etter å ha møtt sterk motstand Fra Fotball i helgen-aksjonen i Eliteserien, flyttet NTF sin destruktive virksomhet over på førstedivisjonsklubbene - og er nå i ferd med å innføre kamper både mandag og tirsdag.

"Vi er nødt til å være så kyniske at vi velger de mest populære klubbene"
- Vegard Jansen Hagen, TV2

...Og det er forsåvidt en naturlig holdning hos en kommersiell aktør som har kjøpt rettighetene til norsk fotballs hjerteslag av NTF. Det er ingen grunn til at C More tenker annerledes når de skal få valuta for sine penger. Vi kan med denne modellen risikere at de 2 toppkampene i hver eneste runde vil bli flyttet til mandag og tirsdag! Det vil i så fall antakeligvis bli nådestøtet for bortesupporterkulturen i første divisjon, der vi ofte jobber mot å fylle én eller i beste fall flere busser til toppoppgjørene. Nå kan akkurat disse kampene bli flyttet til tidspunkt som gjør at det ikke lenger er økonomisk mulig for supporterklubbene å arrangere tur for sine supportere. Tribunene blir stående med tomme seksjoner, og interessen forvitrer.

Det er tragisk, men ikke spesielt overraskende, at supporterne nærmest tilfeldigvis får vite om dette gjennom pressen. Det er nok ikke så mange i NTF som vil stå fram med navn og bilde og fortelle at det skal være fotball på mandager og tirsdager.

Vi oppfordrer derfor alle supportere i Adeccoligaen, og våre/deres medsupportere i Eliteserien, om å fortelle C More at tirsdag vil være forferdelig for oss supportere å forholde oss til. Vær saklige og ærlige. Det KAN være denne tanken ikke har streifet dem tidligere. De må, så fort som mulig, bli gjort oppmerksomme på hvor viktig fotballen er for oss supportere, og at NTF kan ha forledet dem til å tro at man kan flytte kamper til hvilke dager man ønsker.

Redaksjonssjef i C More:
kristian.oma@mondayproduction.no

https://twitter.com/kristianoma

DIALOG@CMORE.NO

Sammen mot den moderne fotballen
Fotball skal spilles i helgen!

svartoghvit

Re: Fotball skal spilles i helgen

Postby svartoghvit » 17 Feb 2013, 14:57

Nå kan de vel ikke sende kamper på tirsdager, den dagen er forbeholdt europacup. Nøff fikk jo påpakning her for noen år siden da de hadde adecco kamper på tirsdager. Tror ikke UEFA har åpnet for dette igjen. Uansett er det en skandale at de tenker tanken i det hele tatt! De bryr seg null om folk som vil gå på kamp.

1970

Postby 1970 » 24 Feb 2013, 00:53

Det ryktes fra NSA-seminar at tirsdagskampene blir droppet fra Cmore sin side. I stedet blir det lørdag kl 15.30, noe som er et langt bedre alternativ.

Nå gjenstår bare mandagskampen.
De Uoffisielle

bakaichi

Postby bakaichi » 05 Apr 2013, 04:41

Jeg er faktisk for en del flere midtukekamper, men da som et ledd i å komprimere serien. Ja fotballen er blitt proff også her på berget og jeg er helt for 16 lag og 30 runder men synes man burde kunne spille gjennom serien fra mådeskiftet mars/april til månedskitet oktober/november med kvalikkamper og cupfinale etterpå. Vil man så utvide sesongen foreslår jeg heller å innføre en eller to nye turneringer. Hva med regionale mesterkap i februar/mars? Disse lagene møtes jo i alle fall i treningskamper over vinteren og forholdene ligger absolutt til rette for helårsfotball nå med haller og kunstgress landet rundt, men eliteserie i mars og november er en publikumsmessig katastrofe, og det er på tide at forbundet tar dette inn over seg.

Når det gjelder dette med e-cup så tror jeg man kan spille på disse dagene om man vill, særlig cuprundene kan spilles samtidig med e-cup, slik det gjøres ellers i Europa.

Posse
Tribunenorge

Postby Posse » 05 Apr 2013, 10:09

Når klubbene sliter med å få banene klare til medio mars tror jeg ikke regionale mesterskap i februar er en god løsning, kunstgress og haller eller ei. Det er ikke nødvendig med hverdagskamper selv om fotballen har blitt "proff" (hva nå enn man skal legge i det). Det er for mange lag, som gjør at serien blir lang. Det er også en lang sommerferie som kanskje egentlig ikke er så nødvendig - det er tross alt en lang ferie på vinteren også. En kabal med 30 oppgjør og et visst antall helger som må gå opp altså, pluss cuprunder og europacupdatoer, men som er enda vanskeligere når NTF selger rettigheter som gjør at de må finne "nok" tv-kamper når det oppstår et hinder som umuliggjør fredag som spilledag.

Om Semb og Serieforeningen får det som de vil blir det kanskje færre lag, men meg bekjent vil han dele serien i to på høsten og spille "sluttspill" i topp og bunn, noe som vil si at mange lag møtes flere ganger og antall kamper fortsatt vil være høyt. I tillegg kan (teoretisk sett) et lag som er noen få poeng bak medaljeplass plutselig spille i et sluttspill om å unngå nedrykk. Hvordan Semb, som ønsker at unge spillere skal få sjansen, tror at dette vil gjøre at klubbene velger å ikke kjøpe seg ut av trøbbel om de havner i den nederste serien, aner jeg ikke. Jeg tror heller ikke tilskuertallene blir så mye bedre om de publikumssterke lagene havner i nedre serie.

Og viktigst av alt, sålenge det fortsatt er mange oppgjør som skal spilles (jeg talte 32 runder, altså 2 flere enn i dag), og det er sannsynlig at man igjen står i en situasjon der kamper blir spilt på hverdager.

Sålenge tv-avtaler selges i under bordet på hemmelige tidspunkt i NTF-Shop kan supporterne ihvertfall benytte perioden der ting er "satt" og "urokkelig" til å legge føringer på neste salg. Jeg tror man i større grad må alliere seg med/overtale klubbene for at de, i møte med NTF, kan fremme en del ønsker og krav. Etter hva jeg kjenner til blir klubbenes representanter merkelig feige i forsamlinger med NTF, som er dyktige og intense selgere, og folk må kanskje presses fra eget hold for å tørre å reise seg og si ifra.

Klubbene selv må først og fremst si at de vil leve med inntektene de går glipp av ved å "låse" runden til helgen. Norsk Fotball blir ikke bedre av at alle har litt mer penger å bruke i konkurranse med hverandre.

bakaichi

Postby bakaichi » 05 Apr 2013, 21:02

La meg bare først si at jeg absolutt støtter oppropet mot spredningen av hver runde over 3-4 dager. Søndag klokka seks skal være det faste avsparktidspunktet for norsk toppfotball, men jeg er også for 30 runder og kortere serie. Da må man i perioder spille to runder per uke. Hva det har med proffesjonalisering å gjøre kan man selvfølgelig spørre seg da amatørlag før og nå rundt om har hatt vel så tette spillprogramm.

Angående eventuell februarturnering mener jeg disse skal spilles der lagene i dag spiller/trener på forsesongen, altså ikke nødvendigvis på hovedarenaen. Jeg har liksom fått det for meg at haller er spredt landet rundt nå, i nord vil en slik turnering greit kunne gjennomføres, og ikke glemm at NM starter rundt denne tiden for lagene som spiller kvalifiseringsrunder.

Return to “Tribunekultur”