Norske klubber i Europa 16/17

Serie, cup og treningskamper
Forum rules
Ibsen

Re: Norske klubber i Europa 16/17

Postby Ibsen » 15 Aug 2016, 07:34

Bota kom til Skien den, 7000€ eller 66.000 kroner må betales av den involverte.. Kronerulling er igangsatt, men pr. nå sitter ikke klubben på noen tall som tilsier at folk vil hjelpe til eller ei..

Kampen mot PAS Giannina på Falkum stormet en "supporter" banen etter kampslutt, dette skal ifølge sikre kilder ikke ha blitt notert ned av delegaten til UEFA så noe bot blir det nok ikke. Men på andre hold så var dette en asylsøker som endte opp med å bli kastet ut av landet.
Må bare si meg mektig imponert over arbeidet til politiet som bruker så mye tid å ressurser på fotballkamper at mindre viktige ting som voldtektsaker blir skrinlagt...
Stolt i sort og hvitt!

ultraStvg

Postby ultraStvg » 16 Aug 2016, 19:03

Er fan av banestorming ved mål når det er mange. Men såvidt jeg så var det bare en person som gjorde dette på bortekampen med Odd, og dere er vel ikke overrasket over at han får bot? Dette burde han vel visst selv også før han løp langt ut på banen?
Viking

Baddas
BGG

Postby Baddas » 16 Aug 2016, 19:12

Dette med at klubbene gir bøtene videre til supporterne er noe vi har opplevd litt i Norge.
Greit at man får bot når lover og regler brytes, men boten klubben blir tildelt er tenkt for å straffe klubben økonomisk. 5000kr i bot til en klubb svir ikke, det gjør derimot 70 000 - 100 000kr. En så stor sum svir like mye for en klubb som 5000kr gjør for en enkeltperson.
Når beløpet er tiltenkt for å straffe en klubb, så blir det feil at klubben bare videresender dette til en enkeltperson. 70 000kr for et slikt lovbrudd står ikke i stil med forelegg ellers i samfunnet. Boten ville også blitt langt lavere dersom den var kun tiltenkt å straffe en stakker som gjorde noe dumt på fylla.
Derfor er jeg sterkt imot at klubbene bare videresender slike bøter til de som forårsaket regelbruddet. I det hele tatt undres jeg på om noe slikt burde vært prøvd for retten.

Posse
Tribunenorge

Postby Posse » 17 Aug 2016, 12:30

Det er ikke rettspraksis på dette nei, og det ble heller ikke prøvd (kanskje dessverre) i Anders-saken for noen år siden da NFF prøvde å kreve UEFA-boten via Politiets påtale. Kanskje hadde det vært interessant å avvente en dom der og SÅ komme med frikjennende videobevis, men vi var litt usikre på om det ville være ok overfor Anders... Jeg tror det er en juridisk gråsone, kan se om vi kan få en uttalelse fra en advokat på feltet.

DRM

Postby DRM » 29 Aug 2016, 17:43

Nå er vi to stykker som har fått bøter på tilsammen 25000 danske kroner for banestormingen i Danmark.
Dette er gitt direkte fra SønderjyskE, og det er penger som mest sannsynlig går rett i klubbkassa til danskene.
Er det noen som vet hvilken rett de har til å gi ut bøter når UEFA er arrangør?

Vi vurderer å ikke godta disse bøtene da UEFA ikke har straffet hverken Godset eller SønderjyskE.
Strømsø Fanatikere

Sjanten
Ikaros

Postby Sjanten » 29 Aug 2016, 18:42

Spenstig! En klubb som leker stat. De har selvsagt ingen myndighet til å skrive ut bøter til noen som helst.

Posse
Tribunenorge

Postby Posse » 29 Aug 2016, 19:10

Klubber kan skrive en faktura og be om penger som alle bedrifter, men de kan få problemer med å kreve inn pengene rettslig om kravet bestrides. Det er det første man må gjøre om man mottar en regning man mener man ikke skal betale, eller et inkassovarsel.

Jeg stusser veldig på at de har lagt på MVA, og ikke minst at de krever penger for noe de ikke selv har betalt for ennå. Så fra NSA-ståsted er rådet at dere ikke betaler og tar kontakt med oss på nsa-styret@fotballsupporter.no

svartoghvit

Postby svartoghvit » 19 Oct 2016, 13:15

Skal klubbene kreve penger av en supporter for en bot de har fått fra enten UEFA eller NFF så må dette rettes som et regresskrav mot vedkommende. De kan ikke bare sende den videre å si "betal"! Som Posse sier, bare og nekte å betale inntil det er stilt et formelt krav osv.

Return to “Sesongen 2016”