Runde 21

Sesongen i bilder og film
Forum rules
escobar

Re: Runde 21

Postby escobar » 28 Aug 2013, 00:24

At man ikke vil legge ned er en helt ærlig sak. Men da må man forvente at gruppas respekt har fått seg en real knekk. Å komme her og være stor i kjeften og skyte fra hofta er bare ufattelig pinlig. Dere hadde kledd å være ydmyke for å beholde litt av respekten. Dere har tross alt mista banneret deres til erkerivalen, dere har ingen grunn til å være høye på pæra.
Last edited by escobar on 28 Aug 2013, 00:24, edited 1 time in total.

Maartmann

Postby Maartmann » 28 Aug 2013, 00:24

Baddas wrote:Kjøper ikke helt denne. Vet det er noen grupper som gjør slikt, men gi meg gjerne eksempel på en seriøs gruppe som ikke la ned.

Fosse Dei Leoni ble nevnt. De la ned selv om de fikk bannerne tilbake. Var vel heller ikke hovedbanneret som ble stjålet (1 person angrepet av Juventus).

Selv Ultra Roma la ned i 1985 etter å ha vært hovedgruppen på tribunen der i flere år, muligens størst i Italia på den tiden. Torino fikk fatt i banneret.

Virker som om vi er enige, store grupper pleier å legges ned. Mitt poeng var at smågrupper (norske grupper går i denne kategorien sammenlignet med UR, FdL osv) som regel gjør som jeg nevnte. Har ingen eksempler 'from top of my head', men hører historier stadig vekk. Var vel noen polakker nede i Spania nå sist.
Lynlegende

ACA13

Postby ACA13 » 28 Aug 2013, 00:36

ACA13 wrote:Til ultrafo:
Når du har gang på gang kjørt på at andre må legge ned og representert din gruppe i hva dere ville ha gjort osv. Også skjer dette også dukker det opp en offisiell bruker fra dere som skal ro dere unna, mens du ikke skal kommentere fordi du må diskutere med resten. Jaja når du går hardt ut så må du vel regne med å få tilbake? At du ikke da vil diskutere er ikke noe annet en feigt av deg.

UltraFo wrote:Ting er visst vanskelig for dere i Enga. Jeg gidder ikke sitte å svare alle her inne som ønsker å diskutere med meg når vi har en bruker som svarer på vegne av hele gruppa. Da er det lettere at dere forholder dere til de innleggene som kommer derfra og svarer på de. Men hvis folk MÅ diskutere får de heller sende PM direkte til meg.

Det er ikke vanskelig, du og andre sentrale folk i ufc som har tidligere utalte dere(på vegne av resten) på en sånn måte at det blir veldig vanskelig å forsvare deres valg nå, så da lager dere en ny bruker for å tale for alle(som dere aldri har brukt før) for å komme med deres utrolige selvmotsigende valg. Det mener jeg er utrolig feig måte å gjøre det på.
Enga for de gale!

Xneox

Postby Xneox » 28 Aug 2013, 01:03

UFC05 wrote: Både UFC og ikaros vet hvordan ikaros fikk tak i banneret og det er så pinlig at man kan lure på hvem som i det hele tatt burde vurdere å legge ned gruppa. At Ikaros "feirer" dette gir oss bare en bekreftelse på det vi alltid har visst: dere er ingenting! Det må være utrolig flaut og pinlig for dere med tanke på hvordan dere fikk tak i dette banneret.

UFC05 wrote:Etter 2010 sesongen var ferdig tok et av våre medlemmer med seg banneret hjem. UFC medlemmet som tok det med seg hjem har en lillebror som er Ikaros medlem. Han har gått inn til sin bror og tatt banneret blandt hans eiendeler.

Kan dere svare på dette? Mener dere helt seriøst at det er for Ikaros at dette er pinlig?

ACA13

Postby ACA13 » 28 Aug 2013, 01:04

Dere begrunner først med at banneret ikke ble tatt på riktig måte, så klarer dere også å mene at banneret ble tatt på en så pinelig måte at Ikaros burde vurdere å legge ned. Ikaros burde legge ned fordi de tok banneret deres? Latterlig.

Når det da viser seg etterpå at dere har klart å legge banneret igjen hos han ene i "ufc" som har en bror i Ikaros og han igjen har klart å gi han tilgang på banneret, så er det vel ikke flaut for noen andre enn dere? Tviler på at denne lillebroren i Ikaros noen gang har fått lov til å ta med seg Ikaros sitt banner med hjem. Mener dere virkelig at det var mer pinelig for Ikaros enn dere? Er dere virkelige så fjerne?

Ser nå at dere har vridd det over til at det ikke var hovedbanneret deres lenger og nå som baddas pluss flere har skutt det argumentet i fillebiter så venter jeg spent på neste unnskyldning dere kommer med.

Dere endrer historier, får ting til å virke sånn som det ikke er og viser en totalt mangel på sjølinnsikt. Hvem er det som er internettultrasene nå? Dere viser deres sanne ansikt mer enn noen gang nå.

Ro ro til fiskeskjær......
Enga for de gale!

Presario

Postby Presario » 28 Aug 2013, 02:23

UFC, hvem faen er nå det, en kompis-gjeng som burde legges ned.
Enga Terror Squad

Smiesh

Postby Smiesh » 28 Aug 2013, 02:25

Nå er det kjørt UFC, bare å heise det hvite flaget å gi seg. Hvis ikke dere har mista det å da...
Skyter pilen frem

inferno99

Postby inferno99 » 28 Aug 2013, 08:47

Hvordan syns dere selv det går, lsk?

Mufc

Postby Mufc » 28 Aug 2013, 14:00

UFC05 wrote:Vi tenkte å la Ikaros få lov å skryte av sin voldsomme bragd om hvordan de fikk tak i banneret vi brukte for 3 år siden, men ettersom det tydeligvis ikke kommer til å skje så kommer vi ut med hva som skjedde.

Etter 2010 sesongen var ferdig tok et av våre medlemmer med seg banneret hjem. UFC medlemmet som tok det med seg hjem har en lillebror som er Ikaros medlem. Han har gått inn til sin bror og tatt banneret blandt hans eiendeler.

Vi har pratet med flere i enga miljøet og de kommer med flere forklaringer på hvordan de angivelig har fått tak i banneret. Noen sier de fikk tak i det på et julebord, mens andre påstår de fant det i bilen til ufc medlemmet som hadde banneret (2 år etter det sist lå i bilen). Så det blir spennende om de velger en av de forklaringene eller om det dukker opp nye når de skal prøve å bortforklare hva som har skjedd.

Ingen tvil om at dette er et stygg smell for oss i UFC og at vi absolutt burde gjort ting annerledes er det ingen tvil om. At det er mange som mener vi må legge ned gruppa når vi nå på Søndag stod bak vårt Hovedbanner mens en rivaliserende gruppe brenner et banner vi brukte for 3 år siden kan tolkes på flere måter.
Noen kan såpass lite om ultraskulturen og dets "normer og regler" at de mener det er det som må gjøres, mens andre bare har veldig lyst til å bli kvitt oss.

Dette er jo comic relief. Her har altså UFC hele tiden tatt dette med ei klype salt, da de selv har ment å sitte på et trumfkort, et ess i ermet om du vil, i form av at banneret, etter at hovedbanner-argumentet som tidligere nevnt ble skutt ned og i fillebiter her ifra og til helvete, ikke ble frarøvet gruppen på korrekt måte, da det altså var broren, tilfeldigvis medlem i Ikaros, til denne fra UFC som hadde vært inne på sin brors rom og hentet det, og valgte da med storisk ro, og nyopprettet bruker for anledningen, å spille dette trumfkortet nå.

Sånn umiddelbart sliter jeg med hvilken ende jeg skal begynne i, og å forklare på hvor mange nivåer dette er komisk, feil, skivebom og fullstendig meningsløst er også en vrien øvelse merker jeg. Er nesten så jeg mistenker UFC for å ha gjort dette med overlegg, det er da ingen med mer en to fungerende hjerneceller som lar banneret oppholde seg hos akkurat "et slikt" medlem.

Jeg er ikke ekspert på ultraskultur, jeg skrev ikke ultrashåndboken, det gjorde jo tydeligvis dere, og akkurat der føler jeg det blir med dere litt som det blir med feminister og likestilling; likestilling akkurat når det passer dem. Jeg burde kanskje på bakgrunn av manglende kunnskaper innenfor nevnte felt holde kjeft, men selv jeg, og jeg håper etterhvert også dere, ser at dere er ute på papirtynn is, og de bortforklaringene/unnskyldningene, vel..
Men kanskje det var dette dere trengte, kanskje har Ikaros gjort dere en tjeneste, dette kan jo være muligheten deres til å starte på nytt, til å gjenoppfinne dere selv, med ny giv, entusiasme, blanke ark og fargestifter til. Lykke til!

NorgesEldste

Postby NorgesEldste » 28 Aug 2013, 14:09

ADVARSEL: Langt leserinnlegg med innslag av spissformuleringer

Først et par ord om kampen mellom Vålerenga og Lillestrøm (den på Ullevaal søndag kl 18:00) siden den ikke er nevnt ennå. Oppmøtet på stadion var meget skuffende, men det kan ikke de som faktisk var der lastes for. Men jeg må si jeg ble litt skuffet over de alternative grupperingene i denne kampen. Ikke det at jeg hadde forventet noe lignende av fjorårets fantastiske oppgjør, men litt høyere volum og noe mer innlevelse visuelt hadde jeg håpet på. Det startet fint, men utover i kampen kunne det nesten virke som at UFC deppet over det tapte banneret og at VIF tok resten av dagen fri på grunn av den gode innsatsen med brenningen. Kampens minuspoeng gikk til LSK for tekstbannerne.

Jeg må også innom casualsoppgjøret natt til kampdag. For noen år siden kunne det etter rapportene virke som at kampene foregikk med nevene, og at et ølglass i lufta var grunn til beklagelse. I det siste virker det som at kasting er «greit» så lenge steinene er mindre enn en kilo. Begge sider sier at det er dumt at det skjer, men nå skjedde det ifølge denne tråden igjen i helgen! Ikke bare er det dumt fordi det går utover alternative supporteres anseelse hos øvrigheten, men først og fremst fordi folk ved å kaste store steiner faktisk gjør kvalifiserte forsøk på å drepe hverandre. Om dette skyldes at hatet gjør at folk i kampens hete ikke klarer å tenke på hva som skjer hvis man treffer «godt», eller om det er rekruttert folk som ikke klarer å tenke konsekvenser har jeg ikke kunnskap til å svare på. Men uansett så håper jeg for alles skyld at miljøet igjen kan samles om reglene som virker å være glemt.

En annen ting som har forandret seg er hvordan oppgjørene blir oppsummert på nettet. Før kunne man tilsynelatende stole på det som ble skrevet i etterkant, nå varierer de involvertes forklaringer mellom at den ene siden stilte med 20 balltrær, mens den andre siden sier at de hadde med disse fordi de andre hadde med en bagg med sverd. Dette blir så subjektivt og lite troverdig at det havner på samme nivå med skildringene som man får som om man har vært uten TV en helg og spør på jobben på mandag hvem som var best i helgens uavgjortkamp mellom ManU og Pool.

Da jeg så at det dukket opp et UFC-banner hos VIF på kampen ble jeg veldig spent på hvordan dette hadde foregått. Men jeg må si jeg ble litt skuffet når det viste seg at det som hadde skjedd var at en lillebror hadde stjålet fra storebroren sin for å sanke litt respekt hos egen gruppe. Ok, det er slurvete lagring av UFC og en stor ripe i lakken, men heller ikke akkurat så stort av Ikaros at de bør vurdere å utgi en bok om bannerstjelingen på det europeiske markedet. Jeg støtter også UFC litt på at det er formildende at det ikke er deres hovedbanner, og raus som jeg er synes jeg at det kunne ordnet seg ved riktig håndtering.

Dessverre for UFC så mangler de totalt evnen til å være ydmyke og smarte når de først har bommet. Først kommer det håpløse uttalelser om tekstbannerne som de i ettertid (og i forkant!) burde ha innsett at var poengløse og langt over streken. Så kjører de på med uprofesjonelle, arrogante, og til og med offensive uttalelser i stedet for å innrømme og forklare. Det hele blir ekstra vanskelig fordi en av deres medlemmer har vært ute på dette forumet med belæring og oppfordringer til andre om å legge ned tidligere. Men at det fort kan slå tilbake på seg selv å være eplekjekk er de verken de første eller siste til å oppleve.

Debatten i ettertid kan UFC mest av alt takke seg selv for fordi de innbyr til kritikk med uttalelsene sine. Men jeg mener også at den viser deler av det jeg oppfatter som problemet med deler av dagens alternative scene i Norge. Alt skal være så etter «boka» og så internasjonalt. For meg blir mye av dagens holdninger ungdomsskoleaktig. De kule i klassen vet hvordan ting skal foregå fordi de har lært av storesøskene deres, og om noen andre prøver å henge med på trendene får de fort høre det om de feiler.

Det blir vanskelig å få til noe i Norge om de samme kravene fra de store landene gjelder her. Her er man klovn om man har skjerf, har man kjøpt seg noen merkeklær på internett må man regne med å få bank fordi sånn er det i Europa, og har man for mye merkeklær/posering prøver man for hardt og blir avfeid ved første anledning. Om noen gutter fra en mindre klubb legger ut et bilde av det nye miljøet de prøver å dra i gang så blir de ikke akkurat møtt med motivasjon. De blir heller slaktet og møtt med hånlatter fra de store gutta fordi de har bommet litt på stilen. Jeg har etter hvert fått med meg noen kamper i land som ikke kan sammenlignes med vårt eget, og jeg må si at mitt inntrykk er at takhøyden er større. Kom gjerne i joggebukse og drakt om du synger for laget og drar på kamper. I Norge skal man helst droppe den ene bortekampen for å bruke pengene på å kjøpe en ny genser i stedet. Eventuelt bruke tid på å lese på nettet om hvordan Ultras skal oppføre seg.

Jeg er også skuffet over UFC de siste dagene, og respekten har falt. Men det betyr derimot ikke at jeg kaster meg på det koret som nå krever gruppen nedlagt. De norske forholdene gjør det allerede vanskelig å drive alternativ tribunekultur i Norge, og reglene rundt pyro og andre morsomheter blir sikkert ikke løsere i årene som kommer. At NFF deler ut bøter og at klubbene utestenger supportere er allerede et problem, så da blir mitt spørsmål:

Hva tjener det norske alternative miljøet på at en av de få gruppene som virkelig har bidratt på tribunefronten de siste årene legger ned sin virksomhet?

For meg er det i alle fall viktigere at miljøet rundt Lillestrøm ikke settes tilbake, enn at UFC legger ned og at Lillestrøm returnerer med et par andre bokstaver i navnet. De har håndtert denne situasjonen meget dårlig og har mye å lære på den fronten. Men jeg respekterer det de har fått til på tribunen, og jeg skulle ønske flere norske byer (spesielt andre på den størrelsen) kunne få til det samme. Men selv om dette er min mening så respekterer jeg selvsagt at andre tar Ultras-kodeksene mer alvorlig enn meg og krever en nedleggelse for ærens skyld.

Return to “Sesongen 2013”