Runde 11

Sesongen i bilder og film
Forum rules
Eru
un'99

Re: Runde 11

Postby Eru » 22 May 2013, 16:25

Ryddet litt.

Hvis du fikk 1 i norsk skriftlig trenger du ikke skrive på dette forumet, da får ikke innleggene dine stå uansett. Har du ekstrem dysleksi, kan du ta deg fem minutter til å kjøre igjennom stavekontrollen i word . Ditto om du bare er her for å krangle om hvem som gjorde hva på eller utenfor en pub, i gatene osv.

En ting som derimot er interessant er denne vrangforestillingen at bare man kler seg i Stone Island så bør det være fritt fram. En må "ta konsekvensen av å gå med SI". Jeg ser det nevnt i flere tråder, og noen henviser til at det i utlandet er en felles oppfattelse av at alle som bruker SI må være klar for nevekamp.

Det er bare vås. Ser en på kulturens opprinnelsesland er SI blitt et vanlig plagg på tribunen. Det kan være man identifiserer seg med musikk, kultur, tribuneopptreden, at man bare liker klærne. En kompassnål på venstre skulder er ingen invitasjon til å bli slått ned av en tilfeldig voldsromantiker.

Det er nok delvis utbredt på kontinentet og i Sverige at den oppfatningen råder (fikk for eksempel høre "tu eres casual" fordi jeg gikk i SI-jakke på Valencia-Real madrid), men selv der er det uvanlig at en ses på som villig til å stille til boks bare pga patchen.

Hvis KAT C-miljøet i Norge mener alvor med at en bare tar boks med dem som selv ønsker å stille, kan de ikke samtidig finne på regler: "De sang på en pub i byen, de gikk med feil klesmerke, de klistret en sticker på feil lyktestolpe".

Så kan en sikkert mene at det er gått inflasjon i bruken av SI og synes det er klovnete. Det er en annen diskusjon.

Baddas
BGG

Postby Baddas » 22 May 2013, 17:10

Ulf wrote:På toget den gangen var det ingen i Stone Island. Dere føyk fortsatt på oss. Er da vel lov å være opptatt av klærne uten å være interessert i bråk?

Er man opptatt av kleskulturen så er det vel neppe SI fra topp til tå som bør være i fokus?
Virker mer som noen leker litt casual på fritiden, men når noe skjer noe så var det ikke så artig allikevel...

At folk som kler seg "typete" bør være forberedt på bråk kan jeg til dels være enig i. Men hvorfor gjelder dette kun Stone Island? I andre land bør man "holde stand" dersom man i det hele tatt skal definere seg selv om Ultras (da er ikke casuals en gang nevnt).

@hoit: Det flommer ikke akkurat over av spennende ting på Tribunenorge, litt info fra noe som har skjedd før/etter kampene er alltid hyggelig.

hoit

Postby hoit » 22 May 2013, 17:18

Baddas wrote:
Ulf wrote:@hoit: Det flommer ikke akkurat over av spennende ting på Tribunenorge, litt info fra noe som har skjedd før/etter kampene er alltid hyggelig.

For all del. Men når det ebber ut i samme diskusjon gang etter gang(det Eru nevner i en annen tråd her), så går en seg litt lei.
Somewhere in the midst of my coke-fueled orgy I decide life wasn’t so bad after all.

Sjanten
Ikaros

Postby Sjanten » 22 May 2013, 17:30

Generelt synes jeg norske ultras kan kutte ned på innkjøpet av merkeklær og heller bruke penga på flagg, bannere, pyro, tifo og evt egne effekter. Det har gått inflasjon i å kalle seg ultras her til lands, til tross for at det kun er et fåtall som beviser en dritt. Jeg skjønner at casualskulturen har en sterk appell, men når du kaller deg ultras så er det vel kanskje ultraskulturen som burde stå høyest i kurs?

Dittverstemareritt

Postby Dittverstemareritt » 22 May 2013, 17:32

Adair wrote:Kler man seg opp i Stone Island på kampdag, så får man nesten være klar for det som kommer.. Hvis ikke får man nesten holde seg unna.....

Jøss, trodde ikke noen fra stavanger sloss jeg. Enda alle der går i SI på kampdag.
SKF

UltraFo
Ultras Felt C

Postby UltraFo » 22 May 2013, 17:44

Sjanten wrote:Generelt synes jeg norske ultras kan kutte ned på innkjøpet av merkeklær og heller bruke penga på flagg, bannere, pyro, tifo og evt egne effekter. Det har gått inflasjon i å kalle seg ultras her til lands, til tross for at det kun er et fåtall som beviser en dritt. Jeg skjønner at casualskulturen har en sterk appell, men når du kaller deg ultras så er det vel kanskje ultraskulturen som burde stå høyest i kurs?

Ikke ofte jeg er enig med en i Enga men her er det spot on! Er man ultra bør man kle og oppføre seg som en ultra på kampdager. Da er det som skrevet over her, egne klær og effekter som bør være i fokus. Ikke minst klubb farger.

Hva man går i på fritiden får være hver enkelts valg synes jeg.
Ultras Felt C 2005 - 2014

Eru
un'99

Postby Eru » 22 May 2013, 17:45

Sjanten wrote:Generelt synes jeg norske ultras kan kutte ned på innkjøpet av merkeklær og heller bruke penga på flagg, bannere, pyro, tifo og evt egne effekter. Det har gått inflasjon i å kalle seg ultras her til lands, til tross for at det kun er et fåtall som beviser en dritt. Jeg skjønner at casualskulturen har en sterk appell, men når du kaller deg ultras så er det vel kanskje ultraskulturen som burde stå høyest i kurs?

Heldigvis bestemmer folk selv hva de bruker penga sine på. Jeg tror ikke det er noen som bruker gruppe-cash på dyre tekstiler til medlemmene akkurat.

Når det gjelder kultur så er det jo ikke uvanlig at subkulturer som har såpass mye til felles låner og blir påvirket av hverandre. Ikke ser jeg det som problematisk heller, om man ikke er veldig opptatt av å holde kulturene adskilt. En ser jo også både i Norge og utlandet at det kjøres pyro (altså noe som har opprinnelse i Ultras-kulturen) blant grupper vi kan definere som casuasls.

I UN (og jeg tør påstå vi er blant dem som har bevist mest på den norske "ultras-scenen") er det en god blanding. Noen går med merkeklær, noen går med UN-effekter, de fleste gjør litt begge deler, og det hender seg at det dukker opp en kar i drakt også. For flere er det å gå med "typete" klær en måte å markere avstand til den moderne fotballen på, en vil skille seg ut fra den jevne drakt-supporter. Det skillet får en ikke like tydelig i en hettegenser/t-skjorte i klubbfarvene med gruppenavn/logo. At man da velger klær fra en relatert kultur som man ihvertfall delvis identifiserer seg med er jo ikke merkelig.

Når alt kommer til alt er det uansett mindre viktig hva en kaller seg og har på seg. Det er hva en faktisk leverer på tribunen (og i gatene for den som er opptatt av slikt) som betyr noe.

Ulf

Postby Ulf » 22 May 2013, 18:07

Baddas wrote:
Ulf wrote:På toget den gangen var det ingen i Stone Island. Dere føyk fortsatt på oss. Er da vel lov å være opptatt av klærne uten å være interessert i bråk?

Er man opptatt av kleskulturen så er det vel neppe SI fra topp til tå som bør være i fokus?
Virker mer som noen leker litt casual på fritiden, men når noe skjer noe så var det ikke så artig allikevel...

Om du ser en med ett SI-plagg betyr vel ikke det SI fra topp til tå. Så det er vel ikke noe særlig fokus på det i det hele tatt. Noen er interessert i kleskulturen, alle er interessert i tribunelivet, thats it.

Xneox

Postby Xneox » 22 May 2013, 18:53

Dittverstemareritt wrote:
Adair wrote:Kler man seg opp i Stone Island på kampdag, så får man nesten være klar for det som kommer.. Hvis ikke får man nesten holde seg unna.....

Jøss, trodde ikke noen fra stavanger sloss jeg. Enda alle der går i SI på kampdag.

Skjedde med? http://www.rogalandsavis.no/sport/viking/article5478302.ece ....

Adair

Postby Adair » 22 May 2013, 19:10

Ulf wrote:
Baddas wrote:

Om du ser en med ett SI-plagg betyr vel ikke det SI fra topp til tå. Så det er vel ikke noe særlig fokus på det i det hele tatt. Noen er interessert i kleskulturen, alle er interessert i tribunelivet, thats it.

Det finnes de som smører på seg SI-genser, SI-jakke, SI-caps og SI-bukse. Virker det som det er mange som driter i hvordan klærne ser ut, så lenge den har SI-patchen på. Springer man rundt slik på kampdager så ber man jo nesten om oppmerksomhet. Er villig til å sette mye penger på at det er veldig få her inne som kjenner til alle de ikoniske jakkene til Stone Island, som faktisk har gjort dem populære. Enig i det Baddas skriver at det er gøy å leke casual på pubben med kompisene, men hvis noe skjer så er det ikke plutselig ikke så gøy lengre.. Har sett nok av de tilfellene i Stavanger opp igjennom årene også...

Return to “Sesongen 2013”